f

20. november 2013

Lang artikkel om Kunst Medium med video snutter :)

Heisann! Her kommer en laaang post. Jeg ville dele med flere medium artikkelen jeg laget for Scrappeland for en stund tilbake. Hvor jeg også har små videosnutter hvor jeg illustrerer noe av det jeg forklarer i artikkelen. Jeg håper mine erfaringer gir dere endel svar og inspirasjon. Til selv å eksperimentere og nyte å skape det dere måtte ønske.
Her er artikkelen :
Hei alle sammen! Så utrolig koselig å få lov å finne på noe sprell sammen med dere denne måneden :) 
Jeg heter Linn, er kremt snart 40 år! ( I oktober, hysjj ikke si det til noen!) Gift med min bestis og vi har ei datter sammen på hele 9 år! Mamma sitt gull♥ Skjønner ingenting hvor de årene er blitt av, men ser det på scrappeprosjektene hihi. Så har vi en liten valpegutt på 14 mnd ♥ Han skal bli godt dokumentert opp gjennom årene hehe.

Jeg er så heldig å være designer for Papirdesign og TreL. Snille folk som hadde troen på meg, og med tro kan man få til hva som helst. Linda som eier og driver TreL er min muse. Hun prakket på meg et medium etter det andre, Linn ser ikke dette kult ut da? Kan ikke du finne på noe lurt med det. Og sånn startet det. Min glede med medium som dere snart vil se i denne artikkelen. Jeg har scrappet siden 2004, da min datter ble født. Med sølvpenn og klistermerker, såå stolt! Nå liker jeg å kalle meg selv en Mixed Media kremt dame/artist/person. Kunstner er det jeg drømmer om å være/bli. Jeg håper jeg vil føle meg vel i den definisjonen etterhvert. Men for nå tenker jeg at jeg er en sånn Mixed Media fantast som er helt oppslukt og lever og ånder for det. Scrappe, male, eksperimentere, lage kort osv. Ja takk alle deler ♥

Nå har jeg begynt å lage videoer også, noe jeg har tenkt på i over et år før jeg turte. Det er et veldig spennende felt. Mye man kan vise med videoer og som en Youtube fan selv, måtte det vel bare bli sånn hihi.

Da var det nok skravling om meg og fra meg. Her kommer artikkelen om Medium. Håper den gir dere noen svar og inspirer til å leke selv :)

Gel, Paste og Medium
Det kan være lett å bli forvirret over listene med navn på medium som brukes til Art Journaling, Mixed Media, Lerret, Collage m.m. Det er på en måte som å få en ny verktøykasse fylt med nye flotte verktøy. De er spennende og glitrer mot en med håp om mange oppdagelser og opplevelser sammen. Men hva skal de forskjellige brukes til? Der kan gleden fort bli til frustrasjon eller at man kvier seg. Vil jo ikke ødelegge noe og man må jo få til å bruke det på”rett”måte? Det vil jeg si først som sist, dette er veldig tilgivende å jobbe med. Det er noen få kjøreregler men de samarbeider godt og er lett å bruke. Jeg håper med denne oversikten vil du finne ut hva ditt behov er. Hva vil du ha i din verktøykiste? Man kan lett tro man trenger alt, men gjør man egentlig det. Jeg mener at man utvider utvalget når behovet melder seg. Da blir man også godt kjent med dem en etter en.
Man kaller gjerne alle medium som en fellesbetegnelse. Det er jo typer medium. Men nå skal jeg sortere det litt bedre, så du fort skjønner hvilken kategori de hører inn under.

Gel:

Akryl Gel er hva Akryl maling er laget av minus pigmentene som gir farge. De er faktisk som et lim eller det som binder pigmentene slik at de kan males med. De har et stort bruksområde som gir mange muligheter. Så hva kjennetegner Gel? Her kommer en liten oversikt:
-          Gel varierer i tykkelse som Soft, Regular, Heavy m.m. (Dette er betegnelsene produsenten Golden bruker. Navnene kan variere noe ettersom hvilken produsent man velger.)
Noe som er flott når man vil lage tekstur, bygge opp lagvis på bakgrunnen, eller øke volumet på ens akryl maling. Og ved å ha en ”kvalitetsgel” og blander det med tja kanskje en billig maling. Vil du øke dens kvalitet og bindefunksjon. Pigmentenes kvalitet kan du ikke endre, men konsistensen kan du gjøre noe med. Tykkelsen har også noe å si på hvordan den holder teksturen.
Et eksempel kan være hvis du bruker det med en Stensil. Soft Gel vil så absolutt holde teksturen men vil ha litt mykere kanter enn Heavy Gel. Der vil det være skarpe linjer og tydeligere tekstur. MEN alle Gel’ene holder formen altså, den flyter så absolutt ikke ut og er derfor et flott verktøy å ha.

-          Gel varierer også i glans, fra helt Matt til Gloss. Matt vil ikke være helt transparent og ha en matt overflate. Mens Gloss vil være helt transparent og skinnende. Så du kan selv bestemme hvor mye glans du vil ha i ditt prosjekt. Men uansett glans eller ikke glans så har de en suveren egenskap med å være et flott bindemiddel. Om det vil være for å lime en bakgrunn til å forlenge malingen du har til å dekke et større område. Når den er tørr er den fleksibel men sterk. Siden det er et så godt bindemiddel lages det også andre Gel’er nettopp pga det.

Eksempel: Glass Bead Gel, Pumice Gel, Clear Granular Gel m.m. Disse er Akryl Gel tilsatt for eksempel små glassperler som i Glass Bead Gel.


Tips: Soft Gel Gloss blandet 2:1 med vann er en flott blanding for å beskytte lagene under på for eksempel et lerret. Det er ikke ferniss av lerretet. Som ved å forsegle et lerret. Men det beskytter likevel veldig godt bildet mot støv og lignende. Og det blir utrolig effekt av den skinnende overflaten.

Det er en til gruppe med Gel’s som er ganske annerledes enn de nevnt over. De er Gel’s men deres funksjon er gjerne ikke å skape tekstur og volum på samme måte som sine ”slektninger”. Da tenker jeg på Clear Tar Gel og Self Leveling Clear Gel. De vil jo ikke skape skarpe linjer og stort volum. De flyter jo liksom utover og er seige og rare? De er laget på en så spesiell måte, at de skal klare å holde bindingen i Gel’en til det maksimale. Tenk at Tar Gel kan påføres i så tynne tråder uten å ”brekke” fra store avstander! Man tror det nesten ikke, og det holder fasongen!

Self Leveling clear Gel skal flyte og jevne seg utover. Man kan lage helt magiske effekter med dette mediumet. Som rennende effekter, eller lage akryl”ark” ved å påføre Self Leveling Clear Gel med akrylmaling utover et non-stick underlag. Når det da tørker kan man dra det av i store ark. Spennende ikke sant. Jeg holder på med et prosjekt med Self Leveling Clear Gel og malingsbokser. Det er det som er gøy med slike produkter. Det åpner ens kreative verden til å bli et univers av muligheter!


Så må man ha alle sammen? Svaret er nei. Det kommer helt an på hva du liker og hva du kjenner du har behov for.

Oppsummering av bruksområder:
-          Som lim for eksempel til collage.
-          Bestemme tykkelse, glans og gjennomskinnelighet.
-          Drøye akrylmalingen, øke kvaliteten eller øke bindevnen.
-          Soft Gel er og super til å overføre for eksempel mønsterark til en bakgrunn J For å skulle overføre et foto hvor det må bli helt perfekt resultat. Bruker man litt andre medium. Men for å gi litt rustikk og tøff overføring. Fungerer Gel’ene brilliant til dette. Jeg elsker å overføre :P
-          Som bindemiddel på forskjellige måter
-          Innen scrapping: til resist, stensiler, til å erstatte vann i for eksempel Gelato’s, til å blande med, overføring, lim, tekstur m.m.


Paste:

Så hva skiller egentlig Gel og Paste. Man kan jo gjøre så mye spennende med Gel’ene ikke sant? Vel Paste er hva jeg lettest kan sammenligne med Spakkel/Sparkel. Det er vannbasert og her også med Acryl polymer som i Gel’en. Den er ikke transparent og blir brukt for å skape volum, tekstur, jevne ut osv. Jeg kan ikke så mye mer om hva den er laget av, men skal prøve å forklare forskjellen mellom Gel og Paste så godt jeg kan :)

Paste er også delt inn i flere kategorier. Noen av dem er:  Light Molding Paste, Molding Paste, Hard Molding Paste m.m. (her bruker jeg også Golden som produsent, navnene varierer igjen mellom produsentene. Liquitex kaller det Modelling paste) Det finns enda flere men jeg holder meg til disse tre her i denne artikkelen. 

Så hva er da forskjellen på disse? Fra navnene skulle man tro det har noe med tykkelsen å gjøre. Slik som med Gel’ene. Men det er til man holder en boks med Light Molding Paste, så får man seg en overraskelse. Den er så lett! Det handler noe om vekt faktisk. Når man skal jobbe i lag på lag og skape relieff, tekstur, dybde og volum. Så kan det bli et tungt lerret eller bakgrunn.

De har også litt forskjellige egenskaper som jeg skal prøve å forklare.

Light Molding Paste: er et produkt laget spesielt pga dette med tyngde og at lerretene ikke klarte den vekten. Det er også annerledes med at det er helt hvitt og veldig ”luftig” på et vis. Det holder tekstur suverent og er fleksibelt også når det er tørt. Jeg er svært stor tilhenger av Light Molding Paste. Man kan også bruke det med å blande det med maling, for å skape volum og andre effekter. Når det er tørt gir det en tørr hvit overflate som er gøy å jobbe på.

Molding Paste: er mer gråaktig i fargen og tyngre. Den er ikke så ”luftig” og ligner i konsistens med Regular Gel. Som tørr har den en hard og smidig overflate. Den er slitesterk og tåler behandling med for eksempel sandpapir eller annet verktøy.

Hard Molding Paste: Er i tørket versjon svært slitesterk og hard, hardere enn Molding Paste. Nærmest røff og solid og man kan fint bruke verktøy for å endre på den etter den har tørket. Denne minner meg veldig om noen typer Sparkel man får kjøpt i maleforretninger.

Så hvilken trenger man da? Ja det er et godt spørsmål, og svaret må være: det kommer an på hva du ønsker selv. Jeg har brukt mest Light Molding Paste og Molding Paste. Til Art Journaling, Scrapping og noe lerret syns jeg disse dekker svært godt mitt behov. Hard Molding Paste vil jeg nok bruke å ha på lerret, tre eller lignende. For eksempel ved å jobbe i forskjellige høyder og skape dybde. Her er det mer hva man selv ønsker å oppnå. Mange av disse produktenes bruksområder utvides ettersom hva kreative sjeler finner på. 

Vi er med på å finne på hva de kan brukes til, er ikke det litt kult å tenke på :)

Det finns flere typer Paste’s. Jeg nevner noen her som jeg har filmet: Crackle Paste og Fiber Paste.

Crackle Paste: er som navnet en Paste som skal sprekke i dype sprekker når den er tørr. Det er dog svært viktig å ha en god heftegrunn under så den ikke drysser av. Jeg bruker enten Gesso eller Matte Medium til dette. Crackle Paste er heller ikke noe å anbefale på fleksible underlag. Det vil drysse litt av hvis underlaget blir bøyd på. Jeg bruker dog å sikre Crackle Paste’n ved å ha et lag med Matte Medium eller Gel Matte på toppen. Det skaper en sterk hinne så det ikke drysser like lett av.

Fiber Paste: er en spesiell blanding syns jeg. Som tørr er den ru, røff og ser ut som papir. Man bør IKKE påføre den med fingrene! Jeg oppdaget det på den harde måten, da fingrene mine var fulle av bitte små ”glass-tråder”. Jeg vet ikke om det er glass, men de satt som små nåler fast i fingrene mine. Så vær obs ifht det. Dette er en morsom paste. Som man kan lage til og med pynt med. Ved å smøre et lag utover et non stick underlag. La det tørke, så er det bare å løfte det av. Og man kan klippe i det, skjære i det, male det såklart ++.


Medium’s

De jeg forklarer er Matt Medium og Acrylic Glazing Liquid (Satin eller Gloss)
Nå kommer det som tok meg litt tid å klare å skille. Hva er forskjellen mellom Medium og Gel da? For eksempel Matt Medium og Soft Gel Matt??! Høres jo ut som de er helt like jo! Men Matt Medium er tynnflytende. Det har ikke de volum egenskapene som Gel’ene har. Det finns ikke i Gloss, Semi-gloss og Matt. Matt er noe av poenget med Matt Medium. 

Det er dens matthets-evne og dens binde-egenskaper som gjør den til et flott redskap å ha. Den kan også brukes i maling, men det vil ikke gi volum på samme måte som en Gel vil gjøre. Men legger man den i tykke lag vil man kunne se hvite partier i Mediumet. Dette pga hvite silikat partikler som er i blandingen. 

Det er også superflott å bruke som grunning eller til å gi et jevnt lag på toppen av det man har malt. HVIS man ønsker en litt matt overflate.

Acrylic Glazing Liquid her blir jeg engasjert! Jeg digger det såå rått! Jeg bruker den masse altså. MEN det er ikke sikkert det er noe for alle. Men til mitt bruk passer det perfekt. Acrylic Glazing Liquid kan altså brukes til så mye rart. Vet du at man kan faktisk bruke det hjemme i huset hvis man ønsker å lasere! Ved å tilsette dette medium’et i, så kan man altså lasere møbler og lignende. 

Men det jeg ble mest glad for er at det gir en mer tid å jobbe med akrylmalingen. En ting jeg syns er noe irriterende ofte med Akryl maling er at den tørker nokså fort. Det er for så vidt greit at den gjør det når man leker seg i AJ boka si eller skal male et lag i full fart. Men når man vil jobbe mer med lagene og utføre forskjellige teknikker. Da er det supert med lengre tid på seg før det tørker. 

Vi som gjerne har alskens tinger som Gelato’s, Akvarell maling/blyanter, Inktense, Perfect Pearls, Glimmer mist, Dylusion sprayer osv. I stedet for å bruke vann kan man da erstatte det med Acrylic Glazing Liquid. DET syns jeg er kult! Eneste man må være obs på er at det tar jo litt ekstra tid å tørke. Så man må være litt tålmodig før man legger neste lag ;) 

En annen ting jeg oppdaget er at den kan faktisk løse opp akrylmaling som allerede er tørket under. Hvis man har latt det ligge en stund på og før det tørker… tar man en klut og gnikker hardt.. da løsner malingen og eneste som er igjen er Gesso laget underst hehe. Så husk tørketiden, den er viktig ;) En annen ting dette er ment å legges i et tynt lag. Dette er ikke for å skape volum og tekstur. Da må man heller bruke Gel’ene til det ;)


Da håper jeg dere har fått en ok oversikt. Som vil hjelpe i landskapet Medium. Dette er bare toppen av isfjellet kan jeg love dere. Det er så mange forskjellige å velge i. Men jeg håper dette gir dere en god start med å sortere hva som er hva.


Her er mine 3 tags med diverse medium.

Så må jeg til slutt få takke Scrappeland så mye for æren av å få være Gjestedesigner♥ Det var en morsomt og ikke minst så fikk jeg endelig laget en samlet artikkel om medium. Denne tok sin tid å lage, men så veldig greit å ha senere når man skulle trenge det ;)

Håper dere likte artikkelen, ha det bra for denne gang. Er i julemodus her så nå lages alskens juleting hihi! Men litt tid til maling blir det mellom prosjektene. Har et stort lerret som bare roper om jeg skal komme å leke snart. Skal nok få litt tid til det også når energien tillater det :)  Ha en fin fin dag videre!

Linn


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...